1. YAZARLAR

  2. Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

  3. ARTIK MÜFTÜLER DE NİKÂH KIYACAK
Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

Mustafa Uzunpostalcı
Yazarın Tüm Yazıları >

ARTIK MÜFTÜLER DE NİKÂH KIYACAK

A+A-

Evet. Artık Müftüler de nikâh kıyacak. Çünkü bu konuda kanun çıktı ve yürürlüğe girdi. Her ne kadar çıkan kanun hakkında ve özellikle de aleyhinde konuşmalar bitmedi ise de durum böyle.

         Daha önceki bir yazımda İslâm’a göre ‘nikâh kıymak’ diye bir olay ve tabir yoktur. Çünkü nikâh denen olay bir ‘akid’den ibarettir. O da ancak böyle bir akid yapacak kimselerin, yani akdi yapacak tarafların beyanı meydana getirir, demiştim. Durum gerçekten de böyledir. Nikâh denen akid, aralarında evlenme engeli bulunmayan ve birbirleriyle evlenmek isteyen iki ayrı cinsin birbirinin eşi olmayı kabul ettiklerini, yeterli şahitler huzurunda, beyan etmeleri ile gerçekleşir.

         Bu durum tıpkı alış-verişin, bunu yapan iki kişinin aralarında bu akdi gerçekleştirecek olan söz veya fiili gerçekleştirmeleri ile ortaya çıktığı gibidir. Burada nasıl ki, üçüncü bir kişinin ‘ben de bu akdi (alış-verişi) geçerli kılıyorum, alana da satana da hayırlı olsun’ gibi bir söz söylemesine ihtiyaç yoksa nikâh akdinin gerçekleşmesinde de durum böyledir.

         Bu durum da nikâhı kıyacak olan Müftünün fonksiyonunun veya katkısının ne olduğunu soracak olursak, bir nikâh memurunun davranışından farklı bir durum söz konusu değildir. Yani yapılan ve gerçekleşen akdin gerekli kayıt işlemlerini yapmak veya yapılması için ilgili makama ve görevlilere bildirmekten ibarettir.

         Bunu şimdiye kadar evlendirme memuru olarak bilinen görevli ve köylerde de muhtarlar yapmaktaydı, şimdi bir de buna müftüler eklenmiş oldu. Yani açıkça söyleyelim: kayıt işlemleri ile görevli kişiler çeşitlendirilmiş oldu. Durum bundan ibarettir. Hayırlı olsun.

         Fakat bu işlemi yapacak kimseler arasına Müftülerin de eklenmiş olmasına karşı olduklarını beyan ve ifade eden başta ana muhalefet partisi olmak üzere iktidar karşıtları, bir takım hayaller kurmaktan da geri durmadılar.

         Başta ‘müftülerin nikâh kıyacakların arasına katılmasını, artık bundan sonra küçüklerin de evliliklerinin artacağı anlamına geleceğini yaygara hâline getirerek dillendirdiler. Yani onlara göre İslâm’da küçük yaştakilerin, diğer bir ifade ile çocukların evlendirilmeleri mümkün ve caizdir. Bu sebeple de artık Müftülerin bulunduğu nikâh törenlerinde hep küçük çocukların nikâhı kıyılacaktır.

         Bu durum hiç de söylendiği gibi değildir. Çünkü bu konuda Kur’ân’da şöyle denmektedir: “Evlilik çağına gelinceye kadar yetimleri gözetip deneyin, eğer kendilerini reşid olarak görürseniz mallarını kendilerine verin” (en-Nisâ’, IV/6).

         Görüldüğü gibi, âyette evlilik için bir çağın bulunduğu bildiriliyor. Önce bunun altını çizmek gerekir. Buna göre çocuk yaştaki birsinin evlendirilmesi diye bir şey söz konusu olamaz. Bu çağın ne olduğu ise yine âyetin devamında bildirilmektedir.

         Buna göre evlenebilmek için veya bir kişinin evlendirilebilmesi için o kimsenin reşid olması gerekir.

         Reşitlik yaşı olarak âlimlerin çeşitli beyanları olmuştur. On altı yaş ile yirmi beş yaş arası yaşların reşid olma yaşı olduğu geçmiş âlimler tarafından açıklanmış bulunmaktadır. Bu durum şüphesiz yaşanan asırlar ve bölgelere göre değerlendirilerek belirlenmiş olmalıdır. Yaşadığımız çağ ve bölgeye göre bu yaşın on sekiz olduğunu dikkate alırsak, on sekiz yaşın evlenme için asgari sınır olduğunu söyleyebiliriz.

         Bu da gösteriyor ki, Müftülerin nikâh kıymaları söz konusu olsa da bir kesimin söylediği sözün ve ortaya attığı lâfın hiçbir değeri bulunmamaktadır. Çeşitli fırsatlar gözetip de İslâm’ın aleyhinde konuşmak isteyenlerin ellerine bir fırsat geçirdiklerini zannetmelerinden ibarettir.

Bu yazı toplam 355 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.