1. YAZARLAR

  2. Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

  3. Asgarî Ücret Yükseltildi
Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

Mustafa Uzunpostalcı
Yazarın Tüm Yazıları >

Asgarî Ücret Yükseltildi

A+A-
Bilindiği gibi memleketimizde iş sahibi olup kendi işini kuran ve yürüten, böylece hem kendisi ve hem de ailesini geçindiren insanlarımız olduğu gibi, ayrıca başkalarını çalıştıran ve onların da ailelerini geçindirecek fırsatlar tanıyan insanlarımız da vardır. Bu durum yalnızca bize özel bir durum da değildir. Bütün dünyada durum böyledir. Hatta bu durum yalnızca içinde yaşadığımız asra mahsus da değildir. Belki de ilk insanlığın ortaya çıkıp yaşamak için birbirlerinin yardımlarına muhtaç olduklarını anladıklarından beri durum böyledir.
Yine bilindiği gibi, her insanın fıtratı yani yaratılışı ve iç dünyası aynı olmayıp bu konuda her insan diğerinden farklı bir yapıya sahiptir.
Bazı insanlar bencil dediğimiz bir yapıya, daha doğrusu bir ruh ve ruh haline sahiptir. Bu sebeple de her ne gördüyse ve görüyorsa onun yalnızca kendisinin olmasını ister. Bırakın kendisine ait olan bu şeyin elinden çıkıp bir başkasının olmasına razı olmayı, onun bir benzerinin bile ikinci olarak, bir başkasında bulunmasına da razı olmaz ve böyle bir durumun gerçekleşmiş olduğunu görecek olursa son derecede rahatsız olur.
İşte böyle olan insanlar hayatlarında her neye sahip olurlarsa olsunlar asla huzurlu olamazlar, huzur bulamazlar. Çünkü etraflarında gördükleri yeni ve eski, her şeyin kendilerinin olmasını ve yalnızca kendilerinde bulunmasını, diğerlerinin de bunu kıskanmasını isterler.
Bazı insanlar da tam bunun aksine, kendi huzur ve mutluluğunu başkalarının huzur ve mutluluklarında görür. Yani başkaları ne kadar ihtiyaçlarını giderebilir ve bir başkasının yardım ve desteğine muhtaç olmadan hayat sürebilirlerse o da o kadar mutlu ve huzurlu olur.
Tabii olarak, bir insanın böyle bir ahlâkî yapıya sahip olması ve olabilmesi bu yönde bir eğitimden geçmiş olmasına bağlıdır. Dinimiz İslâm da inananlarını bu konuda eğiticidir. Hem de gerçek ve tek eğiticidir. O, bize her şeye sahip olmak için çalışan ve hatta olan kimsenin değil, elinde olanı başkalarıyla paylaşan kimsenin dünyada huzur ve rahat bulacağını telkin eder.
Elindekini paylaşmak demek sahip olduğu şeylerden kendisinde bulunmayan ve ona muhtaç olan kimselere, karşılıksız olarak, bir şeyler vermesi demektir.
Bu durum bazen imkânı olmayan kimselere yol göstererek ve bazı imkânlar hazırlayarak da gerçekleşebilir. Meselâ, iş bilmeyen bir kimseye bir iş öğretmek veya işi bildiği halde yapacak bir iş yeri ve imkânı olmayan kimseye de çalışma imkânı vermekle olabilir.
Kendi işinde değil de bir başkasının işinde veya iş yerinde çalışan kimseye işçi denir. İşçi kendisine verilen ve yapması istenen işi veya işleri yapıp tamamlayınca karşılığında hak ettiği ücreti almayı da hak eder. Dinimiz bu konuda ‘işçinin ücretini alın teri kurumadan ödeyin’ diyerek çalışan kimsenin mağduriyetini önlemenin yolunu göstermiş bulunmaktadır.
Tabii bu arada şu hususu da unutmamak gerekir: Dinimiz nerede ve ne zaman ve hatta hangi şartlarda gerçekleşmiş olursa olsun bir kimsenin zaruret hâlini görerek ondan faydalanmayı asla tasvip etmemiş ve ondan faydalanmayı yasaklamıştır.
Böyle bir noktada Devlet de çalışanların haklarını koruyabilmek için belli bir ücretten daha düşük ücretle çalıştırılmasını engellemeye çalışmıştır. Bunun yolunu da çalıştırılacak işçilere daha az ödenmesini uygun bulmadığı bir ücret belirlemiştir. Hiç şüphesiz bunun günün şartlarına uygun olması da bir zarurettir.
Ancak bu belirlenen ücret daha yukarı bir ücret ödemeye de mani değildir. Diğer bir ifade ile bu belirlenen en düşük ücret hiç iş bilmeyen, getir-götür işlerinde çalıştırılan kimseler içindir. Kalifiye bir işçiye de hak ettiği ücret verilmeli. Bununla insan mutlu olmalıdır.
 
Bu yazı toplam 98 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.