Mustafa ÖZYURT

Mustafa ÖZYURT

mustafa özyurt
Yazarın Tüm Yazıları >

Haset

A+A-
Cenâb-ı Hak, insanı “ahsen-i takvîm” yâni en güzel bir yaratılış ile halketmiş, onu “kulluk” ile mükellef kılmıştır. Bu kulluk vazîfesini gerçekleştirebileceği vasıfları da lûtfetmiştir. Fakat dünyâ hayatındaki “imtihan” sırrından dolayı, insana bu rahmânî vasıflarla birlikte, kulluk vazîfesine mânî olacak nefsânî temâyüller de vermiştir. Bu ilâhî imtihanda muvaffak olmak isteyen bir kul, nefsânî menfîlikleri, tıpkı buza gömülen bir yılan gibi hareketsizliğe mahkûm ederek, bütün hâl ve davranışlarına rahmânî temâyülleri gâlip kılmak mecbûriyetindedir.
İnsanın dünyâ imtihanında bertaraf etmesi gereken en mel’un menfîliklerden biri de, kalbdeki bütün güzellikleri yakıp yok eden “hased” hastalığıdır. Hased, ilâhî taksîm netîcesinde, başkalarına lutfedilen nîmetlere kalben îtirazdır. Kalblerde, nîmet sahiplerine karşı duyulan kıskançlıklar, hased, hastalığının başladığını hattâ ilerlediğini belirten ilk alâmetlerdendir ve aynı zamanda kadere isyândır.
Hasedi, bir binâya benzetecek olursak onun en mühim yapı malzemeleri fesad ve nifaktır. Temelinde ise bencillik, baş olma sevdâsı, menfaat, ihtiraslar, kendini gösterme arzusu, kibir ve ucub gibi kaba ahlâksızlıklar yatar.
Kişide, hased illetinin mevcûdiyetini gösteren ilk alâmet, hased ettiği kimseden nîmetin zevâlini arzu etmek, nîmetin zevâlini gördüğünde ise kalb rahatlığı ve sevinç duyarak bir bayram havası içinde yaşamaktır.
Hasedci, hased ettiği kimseye karşı, kin, hâinlik, intikam, hîle, ayıplama ve kötüleme gibi aşağılık hisler içinde çırpınır durur. Fânî ömrünü hülyâlar ve kuruntular içinde ziyân eder. Etrâfına zehir saçar. Hasedin kökleri, insanın iç âleminin derinliklerinde gizli olduğundan bazı nefsine esîr olmuş kişiler, hasedin içinde yüzdükleri hâlde kendilerinde hased olmadığını sanırlar. Uçurumların anaforunda dolandıklarının farkında bile değillerdir.
Hadimi k.s. bu mevzuyu, iyilik ve sevgiyi sırasıyle şöyle açıklamaktadır:
Haset bi’l-ittifak haramdır. Azım bir isyandır. Hz.Ebu Hüreyreden (r.a.)rivayet edilen hadisi şerif de: “Rasülullah s.a.v. Efendimiz, hasetten kaçınınınz. Muhakkak hased hasenatı (güzel amelleri ) yer” buyurmuşlardır.
Bundan dolayı denilmiştir ki: Haset, kişiyi efendilik rütbesine ulaştırmaz eriştirmez. Ve haset kalbi körleştirir. Hasetlik Allahın nimetlerine düşmanlıktır. Hasetlik sebepleri altıdır. 1. Teazzüz; Kendini aziz görmek.2. Tekebbür; Kibirlenmesi. 3. Maksudunun yani yapmayı veya erişmeyi kast ettiği şeyin fevt olacağından korkmak(geçeceğinden). 4. Riyaset sevgisi (baş olma sevgisi). 5. Nefsinin pisliği. 6. Hakd yani kindir. Bunun ilacı sebeplerini iyi bilmek, öğrenmek ve sonra gidermektir.
Ebu’l-leys r.a. buyurdu ki: üç kişinin davetine icabet olunmaz. Biri haram yiyenin. İkincisi kalbinde ğıl olan, çok gıybet eden kimsenin. Üçüncüsü Müslümana haset eden kimsenin.
Denildi ki: Cenabı Allah, bir kul üzere düşman musallat etmeği murat ettiği zaman, merhametsiz haset edici birini musallat kılar. İşte şu hasedin en pisi ve izalesi (giderilmesi) en zor olanıdır. Ona ilaç da zordur. Çünkü o tab olunmuştur. Yani kalbi mühürlenmiştir.

İYİLİK VE KÖTÜLÜK

Sana iyilik yapana ve kötülük yapana iyi davranman bir kemalatıdır.
Bazıları dediler ki; İbni Haddab Şeyh ibni Arabî r,a. Rabbisini rüyada gördü ve dedi ki: Ya Rabbi, bana bila-vasıta ( vasıtasız) senden alacağım bir şey öğret. Rabbim buyurdu ki; Kim kendisine kötü davranana şükren güzel davranırsa, Halisane Allah için şükr etmiş olur. Ve kim kendisine güzel davranana kötü davranırsa Cenabı Hakkın nimetine küfr etmiş yani küfrani nimet de bulunmuş olur.
Ve dedi ki; Ya Rabbi: Kâfi. Ve akıbinde Cenabı Hak da, bu sana kâfidir buyurdu.(berika c.1.s.702-713).

DİL SÜRÇMESİ -BEYT

Ölmez kişi ayak sürçmesinden.
İdam edilir genç dil sürçmesinden.

SEVGİ KİMLERİ SEVECEKSİN

Hatemi Şakik r.a. anlatıyor: Ben insanlara ibret ve tecrübelerle nazar ettim, hallerini kontrol ettim. Gördüm ki; her şeyin sevdiği bir şeyler var. Evlat, eş, ahbap, makam ve mevki, gibi insanların sevdiği bu şeylerden bazısı kendisine ölüm hastalığı gelinceye kadar arkadaşlık ediyor.
Zira sevgi dünya malından kaynaklandığı ve ölünce de bu mallar başkalarına kalacağı için, dünyadan ümidini kestiği anda sevgisi biter. Bazıları da kabrin başına kadar onunla beraber oluyor. Sonra onu kabre yalnız bırakıp dönüyorlar. Öyle ise sen ebediyyen seninle beraber olacak kişileri sev! (Devam edecek)  
Bu yazı toplam 72 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.