1. YAZARLAR

  2. Lütfi AYHAN

  3. İslam Bilgiden Önce Ahlaktır
Lütfi AYHAN

Lütfi AYHAN

Yazarın Tüm Yazıları >

İslam Bilgiden Önce Ahlaktır

A+A-
Türkiye’de yaşayan Müslümanlar, hangi mezhep, meşrep, tarikat, cemaatten… Olursa olsun dininin ve yolunun cahili durumunda, bu bir gerçek. Çünkü Osmanlı devletinde insanlar, dini bilgilerini tekkelerden, medreselerden, dergahlardan, müderrislerden, manevi gıdaları ile birlikte adap, edep görenek ve yollarının erkanını da Mürşitlerden, dedelerden öğrenip talim ediyorlardı. Zaten 1000 yıllık bir kültür birikimi de hem aileyi, hem bireyi, hem de toplumu sarmış durumda idi.

1925 yılında çıkarılan kanunla cami dışında tüm tekke, dergah, zaviyeler kapatırken, şeyhlik, dervişlik, müritlik, dedelik, seyitlik, çelebilik gibi tüm unvanların kullanımını yasaklamıştı. Bu yasak neticesidir ki Türkiye’deki tüm inanç grupları inançlarının bilgi köklerinden koparılmış oldular. Buna bir de Harf inkılabı eklenince din önderleri ve bilginleri değişik yollarla engellenince bin yıllık dini birikim kaynaklarına ulaşımda kesilmiş oldu.

Dünyadaki gelişmeler, Türkiye’deki siyasi sosyal değişimler insanların tekrar manevi köklerini aramaya itti. Lakin ana kaynaklardan mahrum kalma, 90 yıllık batıcı bir hayat görüşünün ilme, eğitime, ticarete, aileye dayatılması bu dönüşü çok zorlaştırıyor. Her gün tv lerde gazetelerde mutlaka birkaç tane dinle, mezheple, tarikatla ilgili tartışmaya rastladığımız şu günlerde dün gece ( Pazartesi gecesi) Haber Türk televizyonunda MEHDİLİK ile ilgili tartışma bizlerin, kendi inancımız, kendi dinimiz, kendi ahlakımız hakkında ne durumda olduğumuzu apaçık gösterdi Oradaki insanların hepsi dinle ilgili aydın sayılabilecek bir durumda idiler. Lakin dini bir konuda ne kadar farklı bilgilere sahip oldukları gün gibi ortaya çıktı. Sadece bilgi konusunda mı? Hayır. İslam’ın özü olan GÜZEL AHLAKLI OLMA iddiasında da öyle. , Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi İlyas Üzüm, Hoca hariç İslami ahlaka uyan pek olmadı stüdyoda. Halbuki orada farklı bilgilerin olması yukarıda saydığım nedenlerden dolayı çok normal karşılanması gerekirken, tartışmacılar bu gerçeği unutarak kaşsısındaki konuşmacıyı yenmek için, ne olursa olsun haklı çıkmak kastı ile, ters tavırlar sergilediler. İnsan bazı konularda yanlış bilgiye sahip olabilir, bazı bilgilerden mahrum olabilir. Bu durumda karşı tarafın doğrularını kabul etmek hem aklın bir gereğidir hem de iyi ve üstün ahlakın.
Nevzat Çiçek’in ev sahipliğinde yapılan “Yeni Bakışlar” adlı programın ilk bölümünde, mehdiliği savunanlar ile inkâr edenler karşı karşıya geldi. Programda dikkatimi çeken en önemli unsur şu oldu: herkesi bir şeyler söyleyebilir. Biri birinden farklı düşünebilir. Konu ile ilgili zıt görüşlerin olması da çok normaldir. Lakin İslam ahlakının temel umdelerinden olan “saygı, insan hakkı, kibirden ucuptan uzak olma hassasiyeti, az konuşma, karşısındakinin hukukunu koruma tavırları programda pek yoktu. Bu konuda en iyi sınavı İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi İlyas Üzüm, hoca verdi. Hâlbuki ben bu tavrı Müderris Şefik Kocaman hocadan beklerdim. Çünkü kendisi Tasavvufi yönü olan biri. Tasavvufun en büyük iddiası da bağlılarını güzel ahlaklı yapmaktır. Şefik Hoca sabırsız tavırları ile ikili mücadelelerde gürültüye sebep olacak işler yaptı. Prof. .Dr. Muhammet Nurdoğan Hocanın kibirli ve üstten bakan tavırları, Yazar Oktar Babuna’nın lafı aldığı zaman bir daha bırakmak istememesi durumları, sevdiği insanı savunacağım derken düştüğü açık çelişki İslam ahlakı ile pek uyuşmadı.

Program belki büyük bir reyting yapmıştır. Lakin bir mümin hiçbir nedenle kul hakkına girmemeli. Son olarak da şunu gördüm ki her grup, her cemaat, her görüş sahibi insan, tek başına iken çok güzel, çok dengeli konuşabiliyor. Lakin gerçek, rakiplerle karşılaşınca ortaya çıkıyor. Bu programda, katılımcıların iç çelişkileri bu gerçeği ortaya güzel çıkardı.
 
Bu yazı toplam 112 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.