1. YAZARLAR

  2. Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

  3. İslâmda Faiz Neden Yasaklanmıştır
Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

Mustafa Uzunpostalcı
Yazarın Tüm Yazıları >

İslâmda Faiz Neden Yasaklanmıştır

A+A-
Bilindiği gibi dinimiz İslâm, günlük işlerimizden bazılarını meşru ve doğru bulurken, bazılarını da uygun bulmamış ve bu çeşit işleri yapmamızı yasaklamıştır.
Dini koyan ve sahibi olan Allah olduğuna göre O’nun meşru bulduğu ve yasaklamadığı işlerimiz helâl, yasakladığı işlerimiz de yaptığımız takdirde haram olarak değerlendirilmiştir.
Şurası açıktır: İslâm’da yasaklar azdır, yani Allah’ın yasakladığı fiiller sayılabilecek kadar az sayıdadır. Fakat helâl olanlar sayılamayacak kadar çoktur. Onun için prensip olarak yasaklananlar bildirilmiştir. Nitekim alış-verişler helâldir; ancak bazıları yasaklanmıştır. Yenmesi, içilmesi ve kullanılması yasak ve haram olan bir malın alış-verişe konu edilmesi de haramdır.
Alış-veriş bir muameledir ve bütün insanların buna ihtiyacı vardır. Ancak bu muamelenin yapanlarına bir fayda temin etmesi de esastır. Eğer yapılan bir muamelenin iki taraftan birine veya genel olarak diğer insanlara zarar vermesi söz konusu olursa bunun serbest ve meşru olması beklenemez.
İşte faiz bunun için caiz ve makbul görülmemiş, dolayısıyla haram kılınmış; faizli muamele de bunun için dinimizde yasaklanmış ve haram kılınmıştır.
İnsanların niçin faizle iş yaptığını genel olarak bir düşünelim: Bir kimse ya bir yatırım yaparak iş yapacak, üretim yapacak ve onu satarak para kazanacaktır ve bundan dolayı paraya yani sermayeye ihtiyacı vardır. Bir malı alıp satmak için faizle kredi alanın durumu da böyledir; ya da bir malı kullanmak için satın alacaktır, fakat onu alacak parası yoktur. Bundan dolayı kredi almaktadır.
Yatırım yapacak kimse üretime geçip onu satarak para kazanıncaya kadar geçecek zamanı ve onun üzerinden yapacağı kârı da düşünerek malı satacağına göre o malın maliyetinde ister istemez, kredi almayıp kendi imkânlarına göre yatırım yapan kimsenin piyasaya sürdüğü mala göre, bir artış olacaktır.
Bu sebeple malını piyasada kabul ettirememe gibi bir riski de bulunmaktadır. Fakat faizle para veren açısından bir risk söz konusu değildir. Çünkü o verdiği parayı geri alabilmek için gerekli tedbirini peşin almıştır.
Bir ihtiyacını gidermek için kredi alan kimse ise ayrı bir risk altına girmektedir. O kimse zaten kendi imkânları ile o malı satın alamamaktadır. İmkânlarının yakın zamanda doğacağına da ümidi yoktur. Böyle bir ümidi olsa zaten o zamanı bekler ve kalkamayacağı bir yükün altına girmez. Fakat onu böyle bir iş yapmaya zorlayan sebepler olabilir.
Bunlar, kendisini olduğundan daha farklı ve üst seviyede göstermek arzusu, içinde bulunduğu durumdan utanması ve faizle istediği kadar paraya ulaşabileceğine dair reklâmlara kanması gibi… sebepler olabilir.
Bu durumda böyle bir riskin altına girmesi o kimsenin âkıbetinin herkes tarafından önceden bilinmesi demektir.
Dikkatlerimizi şu iki hususa çevirirsek konunun kolayca anlaşılmasını sağlarız diye düşünüyorum: Bunlardan birisi, günümüzde pek çok kimsenin faizle para alması sebebiyle perişan duruma düşenleri görmemiz, diğeri de en zengin ülkelerin günümüzde banka faizlerini sıfıra indirebilme mücadeleleri.
Bunlar üzerinde bir miktar düşünmemiz bile faizin ne kötü bir iş ve faizli muamelenin de ne kötü bir işlem olduğunu anlamamız için yeterlidir, sanırım.
 
Bu yazı toplam 122 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.