1. YAZARLAR

  2. Hüseyin ERYILMAZ

  3. Kabirleri Ziyaret Şirk Midir?
Hüseyin ERYILMAZ

Hüseyin ERYILMAZ

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Kabirleri Ziyaret Şirk Midir?

A+A-

Selefi ve vehhabiler aşagıdaki ayet ve hadise dayanarak; Peygamberlerin ve evliyanın ruhlarından şefaat isteyen, onların kabirlerini ziyaret edip, onları vesile ederek dua eden kâfir olur. Zira Onların hiç biri işitmez ve cevap vermez. “Bunların hiç kimseye faydası veya zararı olmaz” ayetini göstererek ölülerden yardım istemek Ölmüş peygamberden de bir şey istemek şirktir demektedirler.

Delilleri de asagıdaki Ayet ve hadisi şeriftir.

Allah’ı bırakıp ta sana fayda veya zarar vermeyecek şeylere tapma. Eğer bunu yaparsan, o takdirde sen mutlaka zalimlerden olursun. 10/YUNUS-106

Bu ayeti kerime putlar için nazil olmuştur. Onun için Allah, sana ne fayda ne zarar veremiyecek şeylere tapma; demek suretiyleputa tapanları Allah ikaz etmektedir.

Delillerden birisi de şu hadisi serifdir. “Allah Yahudi ve Nasranilere lanet etsin, peygamberlerinin kabirlerini mescid yaptılar.

Oysa bu hadis anlam bakımından şöyledir;

Cahiliyye devrinde kabirlere secde ediliyor, putlara tapılıyordu. Putperestlik, büyük tanınan kimselerin heykellerine saygı ve ta’zim ile başlamış, neticede bu saygı putlara ibadete dönüşmüştü. Bunların hepsi de tevhide ters işlerdir.

Şayet kabrin kenarında namaz kılmak meşru degil ise, peki neden Ümmül Müminin Ayşe bir ömür boyu, Peygamberin defnolundugu odasında namaz kılıp Allah›a ibadet ile meşkul oldu?

Malumunuz İlk türbe Hücre-i Saadettir. Resulullah efendimiz, Âişe vâlidemizin odasında vefat edince, bu odaya defnedildi. Hazret-i Ebu Bekir’le Hazret-i Ömer de, bu türbe içine defnedildi. Eshab-ı kiramdan hiçbiri, buna mâni olmadı ve sözbirliği hâsıl oldu. Hücre-i saadetten sonra ilk yapılan Türbeler, Baki kabristanında, Resulullahın mübarek Zevcelerinin Kabirleri üzerine yapılmış olan kubbedir. Zeyneb binti Cahş “radıyallahü anha” validemiz pek sıcak günde vefat etmişti. Hazret-i Ömer, kabir kazılırken, cemaati güneşten korumak için, kabir üzerinde çadır kurdurdu. Çadır, uzun zaman kabir üzerinde kaldı. Bundan sonra, kabirler üzerine çadır, çardak, zamanla, türbeler yapıldı.

Mecmaul-enhür’de, diyor ki: (Muhammed bin Hanefiyye, Abdullah bin Abbas’ı defnedince, kabri üzerine çadır kurdu. Ziyaretçiler, 3 gün bu çadırda okudular.)

Hz. Peygamber, çocuğunun kabri başında ağlamakta olan bir kadına sabır tavsiye etmiş, onu ziyaretten alıkoymamıştır. (Buhârî, Cenaiz 7 Müslim) Diğer yandan Hz. Âişe’nin de kardeşi Abdurrahman b. Ebi Bekr›in kabrini ziyaret ettiği nakledilir. (Tirmizi) Cenaiz 61

Hz. Peygamber, cahiliye alışkanlıklarının devam ettiği dönemde kabir ziyaretini bir ara yasaklamış, ancak bunu daha sonra serbest bırakmıştır. Hadiste şöyle buyrulur: “Size kabir ziyaretini yasaklamıştım. Artık kabirleri ziyaret edebilirsiniz. “.”(Müslim, Cenâiz, - 106, Edâhi, 37; Ebû Dâvud, Cenâiz 77, Eşribe, 7; Tirmizi, Cenâiz, 7; Nesaî, Cenâiz, 100; İbn Mâce, Cenâiz, 47; Ahmed b. Hanbel, I, 147, 452, III, 38, 63, 237, 250, V, 35, 355, 357).»

Hz. Peygamber›in kabirleri çok ziyaret eden kadınlara lânet ettiğini bildiren hadisler ziyaret yasağı olan döneme aittir. (Tirmizi, Nesaî, İbn Mâce) Tirmizi bunu açıkça ifade etmiştir. (Tirmizi) Hz. Âîşe ve İbn Abdilber.

Müslümanların kabirlerini ziyaret edenler için önce selâm vermek, sonra Kur›an okumak ve dua etmek müstehabdır. Ölünün yüzü cihetine dönerek selam verilir. Bunun için Peygamber (s.a.s.)›in kabirlere çıktıkları zaman ashabına öğrettiği selâmı söyler; “Ey mü’minler ve müslümanlar diyarının ahalisi! Sizlere selâm olsun; İnşallah, biz de sizlere katılacağız. Allah’tan bize ve size âfiyet dilerim.”(Muslim, Cenâiz, 104; İbn Mâce, Cenâiz, 36). Tirmizi’nin İbn Abbâs›tan rivayetinde Rasulullah bir defasında Medine mezarlığına uğradı ve onlardan tarafa dönerek şöyle dedi: “Ey kabirler ahâlisi, size selâm olsun! Allah bizi ve sizi mağfiret eylesin! Sizler, bizden önce gittiniz, biz de sizin ardınızdan(geleceğiz)”(Tirmizi, Cenâiz, 58, 59)

İmam Ebu Davut Et-Tayalısı ‘Müsned’inde Hz. Ömer’den rivayet ettiği hadis-i şerifte Peygamber Efendimiz şöyle buyurdu: “Beni ziyaret etme niyetinden başka bir niyeti olmadan beni ziyaret edene şefaatçi veya şahit olurum.”

İmamı Tabarani’nin rivayet ettiği ve Hafız İbni Seken’in sahih olduğunu söylemiş olduğu hadis-i şerifte Peygamber Efendimiz şöyle buyurdu: “Her kim bana ziyaret ederse -bana ziyaret etmekten başka niyeti yoksa- ona şefaatçi olmamı hak etmiştir.

“Hz. Peygamber, her cumartesi binekle veya yaya olarak Kuba mescidine ziyaret için gelirlerdi. Ömer’in oğlu da aynı yapar dı.”

Hafız İbni Asekir “Et-Tecume en-Neyyira” adlı kitabında rivayet ettiği hadisi şerifte, Peygamber Efendimiz aleyhissalatu vesselam diyor ki:”Vefatımdan sonra beni ziyaret eden kimse sanki beni hayatta iken ziyaret etmiş gibi olur.” (Darakutni, Ebu Ya’la ve Beyhaki)

(Devam Edecek)

Bu yazı toplam 318 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.