1. YAZARLAR

  2. Mehmet Kaçar

  3. Kelime-i Tevhid ve manası!
Mehmet Kaçar

Mehmet Kaçar

Yazarın Tüm Yazıları >

Kelime-i Tevhid ve manası!

A+A-

İman esaslarının özünü ifade eden bu cümle için kullanılan tabirin adına “Kelime-i Tevhid” adı verilir. Tevhid: Allah’ın zâtında, sıfatlarında, mâbud oluşunda bir ve tek olduğunu zihin ve kalp yoluyla kabul etme anlamında kullanılan bir terimdir.

Âmentü: İslâm dininin iman esaslarını ana hatlarıyla ifade eden bir terimdir.

“Zât-ı ilâhiyeyi zihinde canlandırabilecek her şeyden beri kılmak” manasındaki tevhîd ile burada “cümle” manasına gelen kelimeden oluşan kelime-i tevhid (kelimetü’t tevhid) tabiri Allah’tan başka bir ilahın bulunmadığını ifade eden cümlenin adıdır.

Tevhid inancı hak dinin temelini teşkil eder. İslâm dinine girmek isteyen kimsenin yapması gereken ilk şey kelime-i tevhidi içtenlikle benimsemesidir.  Kelime-i tevhid hayatın bir çok safhasında insana telkin edilir. Yeni doğan çocuğa isim konulurken kulağına kelime-i tevhid fısıldanır, son demlerinde olan kimseye de  kelime-i tevhid söylemesi telkin edilir.

Kelime-i Tevhid, inanç esaslarını ve dolayısıyla dinin özünü oluşturan iki temel üzerine kurulmuştur. Bunların ilki Allah’ın yüceliğini ve birliğini, ikincisi de O’nun insanlarla münasebetini sağlayan nübüvveti vurgulamaktadır.

Kurân’da ilim sahiplerinin Allah’tan başka ilâh olmadığına şahitlik yaptığı belirtilir (Âl-i İmrân 3/18). Hz. Peygamber(s.a.v) bir hadisinde imanı, daha sonra “âmentü” şeklinde ifade edilen altı esas çerçevesinde tanımladıktan sonra,  başka İslâm’ın ilk ilkesini de kelime-i şehâdete esas teşkil edecek bİr cümle ile anlatmıştır (Müslim, “İman”, 2; Ebû Dâvud, “Sünnet”, 16)

Rasûlüllah(s.a.v)’ın iman için “inanmak”, İslâm için  “şehadet etmek” kavramlarını kullanmasından imanın, dolayısıyla kelime-i tevhid’in zihnî ve kalbî bir amel, kelime-i şehâdetin ise dil ve ikrar yoluyla icra edilen bir fiil olduğu neticesine varmakta mümkün olabilir.

“Lâilahe illallah” diyen bir mümin acaba hangi anlamları kast etmiş olur?

1- Kula kul olmayacağım, sadece Allah’a kul olacağım. Ona kullukta aracılar kullanmayacağım.

2-Eşyaya kul olmayacağım, sadece Allah’a kul olacağım. Eşyadan yapılan putları aracı kılıp asla tapmayacağım.

3-Dünya da yaşarken dünya menfaatleri ve kendi menfaatlerime kul olmayacağım, sadece Allah’a kul olmaya çalışacağım.

4- İdeolojilere, politik oluşumlara kul olmayacağım, sadece Allah’ın Gücüne, Kadrine, Rezzaklığına, Hükümranlığına, Sametliğine  ve diğer sıfatlarına kul olacağım.

5-Nefisime yenik düşüp kul olmayacağım, sadece Allah’a kul olacağım.

6-Öfkelerime kul olmayacağım, sadece Allah’a kul olacağım.

7-Allah’ın sevgisinden başka sevgilerime kul olmayacağım, sadece Allah’ın sevgisine kul olacağım.

8-Korkularıma, travmalarıma  esir olup Allah’tan uzaklaşmayacağım ve sadece ve sadece Allah’ın gadabından korkacağım.

9-Allah’tan başkasına ibadet etmeyeceğim, sadece Allah’a ibadet edip onun huzurunda secdeye kapanacağım.

10-Muhammed (s.a.v)’in gösterdiği ve rol model olduğu gibi Allah’a ibadet edeceğim, Allah’tan başkasına asla ibadet etmeyeceğim ve boynumu bükmeyeceğim.

Kelime-i Tevhid’in manasını da şunlar bozar:

1-Allah’ın varlığını ve Resûlüllah’ın risaletini inkar eder.

2-Reisler, liderler ve şeyhlere ibadet ettirir.

3-Allah’a, Resûlüne ve İslam dinine sövmek, Allah’ın ayetleri, kitapları, Resûlleri ile alay etmek.

4-Taguta muhakeme yani mahkum olmak.

5-Allah’ın insanlar üzerine indirdikleri ile hüküm etmemek ve kendi görüşlerini hüküm olarak kabul etmek.

6-Sihir yapmak ve onu başkalarına öğretmek, yaymak.

7- Kafirlerle dost olmak, onları sevmek, onları desteklemek, onların cemaatlerine, gruplarına, partilerine üye olmak.

İlah; Arapça bir kelime olup “ibadet (itaat-kulluk) edilen varlık” demektir. Her ibadet edilen varlık ilahtır. Fakat her ilah Allah değildir. Lâ ilâhe illallah- Allah’tan başka ilah yoktur- İslâm dininin temel rüknüdür. Yani Uluhiyyeti, Yaratıcılığı, Rabliği, saltanatı ve Hakimiyeti sadece Allah’a tahsis etmek kaidesi.

Lâilahe illallah kelimesinin Allah katında geçerli olabilmesi, insanı cehennemden kurtarabilmesi için belli şartlar vardır. Bu şartlar gerçekleşmedikçe günde bin defa “Lâilahe İllallah” dense bile bu kelime bu kelime kişiye bir fayda sağlamayacaktır. Bu şartlarda şunlardır:

1-Kelimenin manasını bilmek gerek.

2-Yaşantıyı bu kelimenin manasına uygun düşecek şekilde düzenlemek.

Basit bir şekilde bu kelimeye bakarsan Allah’tan başka ilah yoktur demektir. Derin bakarsan “O” ndan başka varlık yoktur demektir. Selametle!

Bu yazı toplam 7005 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.