1. YAZARLAR

  2. Mustafa ÖZYURT

  3. Kibrin Sebebleri
Mustafa ÖZYURT

Mustafa ÖZYURT

mustafa özyurt
Yazarın Tüm Yazıları >

Kibrin Sebebleri

A+A-
İnsanın felaketini hazırlayan muhtelif sebepler vardır. İnsan ne olursa olsun haddini bilmelidir. Acziyetini kabul ederek kibirden uzak durmalıdır. Zira yapılan amellerin neticesi sadece dünyada bitmiyor. Ebedi hayata da tesir etmektedir. Bu mevzuyu ve Allah Teâlâ’nın kıyamet günü kimlerle konuşmayacağını Hz. Hadimi şöyle izah etmektedir:
Kibrin sebepleri yedidir: 1.İlim: Yani ilmiyle amel etmezse vs. kişinin kibirlenmesine sebep olabilir. 2. İbadet: Nitekim öyleleri vardır ki ibadetinin çokluğuyla övünür. Hâlbuki ibadet bir kulluk vazifesidir. 3. Nesep: Yine öyle insanlar vardır ki geçmişiyle övünür. Bu ise cehalet sebebiyledir. Hâlbuki herkesin aslı bir damla meni denen sudan ibarettir.
4. Cemal: Yani güzelliğiyle başkalarına karşı üstünlük taslaması ki, nice sayısız güzeller toprağın altındadır. Düşünmelidir ki o güzelliği ona Allah (c.c.) vermiştir. 5. Kuvvet: İnsanlardan öyleleri vardır ki güçleriyle her şeyi halledebilecekleri iktidarını kendilerinde görürler. Hâlbuki Ölüm Meleği Azrail (A.S.) geldimi hiç kimse onun önüne geçememiştir.
6. Mal: Mal yerinde kullanılırsa güzel bir nimettir. Lakin Karun gibi nicelerini mal helak etmiştir. 7. Etba: Yani etrafı, ona tabi olanların çokluğu. (berika. C.s1.637)

ALLAH TEÂLÂ KİMLERLE KIYAMET GÜNÜ KONUŞMAZ

Müslim’den Ebu Hüreyre r.a. dan rivayet edilen bir hadisi ş. de: Rasülullah s.a.v.buyurdular ki; “Cenabı Allah üç kişi ile kıyamet günü konuşmaz. Ve onları tezkiye etmez. Onlar için elim bir azap vardır. Onlar; Zina eden ihtiyar, Yalancı hakümdar ve kibirli fakir”.
İzah: Bu üç zümreye Allah Teâlâ rahmet nazarıyle bakmaz. Çünkü onlara gazabı vardır. Onlara mühlet vermekle beraber, acıtıcı elim bir azap vardır. Şiddetli azap vardır. Şeyhi zani’ye, yani zina eden ihtiyara, Hakkın hakkını hafife aldığı için rahmet nazarıyle bakmaz. Yalancı idareci ise, yalan menfaat celb etmede galip ve zararı def etmede de galip olduğu için. Fakir ise sebepsiz yere kibirlendiği için. Yani kibirlenecek bir makamı ve malı olmadığı halde onun kibri daha kötü olduğu anlaşılmaktadır. (berika c.1.s.633)

FASİK ÂLİM

Topluma yön verenlerin bildiklerini en güzel şekilde işlemelidirler. Zira başkalarına örnek olmada âlim kişiler daha hassas olmalıdırlar.
O büyük insan Hadimî, bilerek günah işleyen, kötü örnek olan ilim erbabının akıbetini naklederken! Fasik âlimin azabı cahilin azabından daha şiddetlidir. Fasık âlim bildikleriyle amel etmeyen âlimdir, diye izah etmektedir.

ÂLİMLER-RASÜLLER

Hz. Hadimi, Âlimlerin kimliklerini kısaca, hadisi şerif ışığında bakınız ne kadar güzel izah buyuruyor;
Hakim, Enes r.a. dan rivayetle h.ş. de: Rasülullah s.a.v.buyurdular ki: “Alimler kullar üzerine Peygamberlerin emniyetidirler”. Onların şeriâtlerini mubdılinin (inançları sapıttırıcı kimseler) in tahrif etmemesi için muhafaza edenlerdir. Ve cahillerin tevillerinden dini hıfz etmektedirler. (Tevil etmek, bir kısım mevzu ve kelimeleri kendi kafasına ve menfaatına göre yorumlamaktır). (berika. C.1.s.642)

ULEMA-İ ŞER

Merhum Hadimi, âlimlerin kötülerinin kim ve nasıl olduklarını, hadisi Peygamberiye’ye dayanarak görüşlerini ortaya koymaktadır. Mevzuya başladığı Hadisi şerif de Bezzar Muaz ibni Cebel’den rivayetle: Ben, Rasülullah Efendimiz tavaf ederken vardım ve dedim ki: “Ya Rasülallah insanların en şerlisi kimdir? Rasülullah s.a.v. buyurdu ki:
“Allah’tan senin mağfiretini isterim. Sen hayırdan sor, şerden sorma. İnsanların en şerlisi Ulemanın şerlileridir” diye cevap verdiler. Yani; Muaz r.a. ın, Rasülullah s.a.v. e İnsanların en çok hayırlı olanı kimdir diye sormasını sevdiğini söylemiştir. Önce tevehhüm ediyor ve sonra cevap veriyor. Çünkü cevabı çok mühimdir. Ulemanın şerlileri demesi! Çünkü onların, Allahın ilmi ile ona ası olduklarından ilimle masıyet, cehaletle masıyetten çok çirkindir demek istemiştir.
Hz.İsa: ”Ulema-i suî, nehrin ağzında vakî olan bir sahra gibidir. Suyu içilmez de terk de edilmez. Ziraat sulamada kullanılır. Ve kabir misalidir. Dışı tamir edilmiş, batıni ise ölü, kemikleri olan kabir gibidir buyurur. (berika c.1.s.642) (Devam edecek)

 
Bu yazı toplam 57 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.