1. YAZARLAR

  2. Lütfi AYHAN

  3. Kuyuda Yazılan Eser
Lütfi AYHAN

Lütfi AYHAN

Yazarın Tüm Yazıları >

Kuyuda Yazılan Eser

A+A-
 Kuyuda Yazılan Eser
 
Dinler, kültürler, fikirler, düşünce akımları ancak bağlılarının çalışmaları ve özverileri ile ayakta durur, gelişir. Eğer Peygamberimiz, sahabeler, tabiin, mezhep imamları ve binlerce alim olmasa şu anda dünyanın en diri, en gelişmiş dini ve dolayısı ile kültürü olan İslam olur muydu? Elbette olurdu. Çünkü dinimiz Allah’ a şükür O’nun hıfzu emanı altında . Lakin Allahü zülcelal bu dini korumak ve yüceltmek için öyle insanlar yaratmış ki onların hayatlarını bilmek, ilim uğrunda, din uğrunda katlandıkları sıkıntıları bellemek hem dinimize bağlılığımızı artırır hem de bu yüce insanların hayatları bize birer rehber olur.
Alim: Sıkıntı çeken, Hakkın hakkını her şeye rağmen ( korku, hapis, yoksulluk, makamı kaybetme, dayak…) koruyan ve haykıran kişidir. Bu tarife uygun tarihimizde Allah şükür çok insan var. Mezhep imamlarının hemen hepsi hakkı her şeye rağmen söylemiştir. İmam-ı Azam efendimiz bu nedenle hem Abbasiler hem Emeviler zamanında işkence görmüştür. Ahmet bin Hanbel de, Şafii ve Maliki hazretleri de ha keza.
Sadece mezhep imamları mı? Hayır. Meşhur alimler de aynı yoldan yürümüşler ve aynı akıbete uğramışlardır. İşte onlardan biri de İmam Serahsi’dir. Sıfatı; “İmamların Güneşi.”Ömrünü ilme adayan bu büyük zatın en önemli eseri Mebsuttur. Mebsut, “Tam 31 ciltlik bir ilmihal! Ama o, bir ilmihalden daha fazlası… Çünkü sadece hükümler değil deliller de var.

SERAHSİ KİMDİR?

 Muhammed b. Ebû Sehl es-Serahsî, 1009’da Horasan’ın Serahs beldesinde dünyaya gelmiş; fıkıh, kelam ve münazara alanlarında yetkin bir âlimdir. Küçük yaşlarda ilimle meşgul olmaya başlamış ve Buhara’da Şemsü’l-Eimme Halvânî, es-Suğdî ve el-Bezzâz gibi âlimlerden ders almıştır. Aslen Türk olup, eserlerini İslam âleminin ortak dili olan Arapça ile yazmıştır

Hocaları kuyuda, öğrencileri kuyunun başında…

Birçok âlimin başına gelen onun da başına gelir. Doğru bildiğini hiç çekinmeden söylediği için döneminin yöneticisi ile ters düşer ve Uzcend (Özkent) kalesinde bulunan hapishanenin köşesinde bir odadaki kuyuya hapsedilir. Ama öğrencileri onu bırakmaz. Hapsedildiği kuyunun başına toplanarak derslere devam ederler. Büyük ilgi toplayan 30 ciltlik el-Mebsut isimli eser işte bu kuyuda yazılır. Ama nasıl? Haliyle yanında ne kitap ne defter ne de kalem bulunan Serahsî, hiçbir kaynağa başvurmadan, tamamen o güne kadar öğrenip hafızasında tuttuğu bilgilerini, kuyunun başında duran öğrencilerine söylüyor; öğrencileri de onun söylediklerini yazıya geçiriyorlardı. Bu şekilde yazılan eserin tamamlanması ise on dört yıl sürer.” Dile kolay, bir kuyuda 14 yıl hapis kalmak ama orada boş durmayıp bir eser yazmak. Ne büyük bir irade ne büyük bir ceht. Böyle bir hal ancak Allah’ın yardımı ile olur. 
Günümüzde lüks binalarda, halılar serili odalarda, yazın klima ile serinletilen, kışın kaloriferle ısıtılan odalarda ilim okuyan kaç kişi Serahsi Hazretlerinin binde biri oranında eser verebiliyor. Demek ki ilim aynı zamanda berekettir. Helal lokma ile beslenmeyen bir beyne, kalbe, göze, akla sahip insanlardan ancak günümüzde sıkça karşılaştığımız bilginler (!) yetişir
Bu yazı toplam 737 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.