Mustafa ÖZYURT

Mustafa ÖZYURT

mustafa özyurt
Yazarın Tüm Yazıları >

Rasihun

A+A-
Söylediğini uygulamayanların sözleri, sahte mermiler gibi etkisizdir. Söze tesir kazandıran, uygulamadır. Toplumumuzda yaşanan sıkıntıların önemli bir sebebi, bilginin teoriden pratiğe dönüşmemesidir. Geleceğin bilgi toplumunu, bilgisini tatbik edenler kuracaktır.
İnsanın vahyi bilgiyi kuşatabilmesi ve idrak edebilmesi içinde kalplerinin selimliğini muhafaza etmeleri, kalplerini ve akletme kabiliyetlerini köreltmemeleri gerekir. Kuran’da ‘Rasihun’ olarak da ifade edilen ilimde derinleşen yani ilimde yüksek bir payeye erişenler ‘aklıselim sahipleri’ olarak vasıflandırılırlar. Bu mevzu da Hadimi k.s. izahatı şöyledir:
Rasihun’a gelince: Onlar ki, Allah Tealanın Ali Imran s. 7. ayetinde: “Onun tevilini ancak Allah Teâlâ ve ilminde rusuh bulanlar bilirler” dediği kimselerdir. Yani onlar ilimlerinde isbat ve temkinli olanlardır. İmamı Maliki r.a. Rasihun’a, o ilmiyle amil (ilmini kendi hayatında tatbik eden) ve kendisine tapu olunan âlimdir buyurmuştur.
Denilmiştir ki: Rasih dört manaya gelir. 1. Kişi ile Allah Teâlâ arasında takva. 2. Halk ile nefsi arasında tevazu. 3. Dünya ile kendi arasında zühd. 4. Nefsiyle arasında mücahede edenlerdir denilmiştir.
Beyzavi (r.a.) ise Rasihun’u medh ederken; Zihni cömert, açık, parlak, nazarı kendisinden başkasına güzel olandır, demiştir.
Caferi Sadık radıyallahü anh’da: Kalp kulağı ile işiticilerden dinleyicilerden olun. Gayibleri görebilenlere nazar edicilerden olunuz” demiştir. Bura da gaipleri görebilenlerde murat ûlimai rasihun ve hikmet sahibi zatlar kastedildiğidir. (b.c.1.s.359)
İmamı Şibli Rabbani (r.a.): İlim halkdan değil Hak’dan alınır, demiştir. Yine ilmin kıymeti Fatır suresi ayet 28 ile de anlaşılmaktadır. O ayeti c.de: “Ancak Allah’tan onun âlim kulları korkar”.
Evet, haşyet olduğu zaman muhşiyi anh (kendisinden haşyet edilen, korkulan) bilinmiş olur. Ve sıfatıda iyi bilinir. Onun için sevgili Peygamberimiz s.a.v.: “Ben Allahtan en çok haşyet eden ve korkanınızım” buyurmuştur.
Haşyet, korkmak. Takva ise nefsini haram ve şüpheli şeylerden korumak manalarına gelir. Mana da birbirlerine benzerlik vardır. Zümer s.ayet 9 da ise: “Sen söyle ey Habibim, hiç bilenlerle bilmeyenler bir olurmu” buyuruyor.
Âlimler ilimleri sebebiyle fazilet ve saf yani pak ve meziyetlidirler. Ebu Davud, Tirmizi, Kesir ibni Kays (r.a.)dan: Ebu Derda (r.a.) ya Medine’den bir Racül geldi Şamda iken!
Ebu derda r.a., buyurun dedi. Geliş sebebiniz nedir ey kardeşim. O zat dedi ki: Sen Allah Rasülünün muhaddisisin ( hadisi şerif yazıp kaydedicisi). Ben senin haber verdiğin bir hadisi şerif için geldim.
Ebu Derda; Bundan başka hacetin varmı? Hayır.
Ebu Derda; Ticaret içinmi geldin? (tekrir ve süalin tazıminin lüzumu için) sordu. Çünkü uzak mesafelerden bunun için gelmek âdetin hılafına idi. Zira bunda şerefi ilam ve gelenlere emrin şerefini izhar vardır. Onun için tekrar tekrar sormuş.
Hayır. Ancak geliş sebebim bir hadisi şerifi taleptir diye cevap verince.
Ebu Derda r.a. buyurdu ki: Ben Rasülullah s.a.v.) den işittim ve buyurdular ki: “Kim kendinde ilim olan bir yola sülük ederse, Allah Teâlâ onu, onunla cennet yoluna süluk ettirir. Melekler onun için, ilim talep eden rahatsız olmasın diye kanatlarını sererler. Ve Âlim için Arz’da ve sema’da olanlar onun için istiğfar ederler. Hatta sudaki balıklar bile.” buyurduğunu işittim, diye cevap verdi.
İzah: Bu ilim tahsili, sefer de hazerde ( harpde ve harp olmayan zamanlarda, serbest ve sıkıntılı zamanlarda), şehirde, köyde, bir adım veyahud iki adım yürüse, az veya çok, lakin maksadı, ilmi şer’î olduğu halde ilim yolunda olursa, Cenabı Mevla ona ikram eder. O Melekler tevazuan ikram olsun, talebenin ayağı kanadıma değsin diye teberruken kanatlarını sererler. İlim talibi maksuduna vasıl olabilmesi veya ilim talebinde ziyaret için zahmet olacağından. Ve her bir hayır şeytanı kaçırır. Çünkü onun zıddıdır. Veyahut taltıf veya kötülükleri def için Melekler kanatlarını sererler. (Devam edecek)
 
Bu yazı toplam 62 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.