Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

Prof. Dr. Mustafa UZUNPOSTALCI

Mustafa Uzunpostalcı
Yazarın Tüm Yazıları >

SUÇ VE CEZA

A+A-

Başlık bir romanın adı olarak nakledilmiş değildir. Hukuki bir terim olarak değerlendirilecek iki fiilin adıdır.

         Buna göre suç, yapılması hoş görülmeyen, yasaklanmış bir fiildir. Bu yasaklama ister örf ve âdetten kaynaklansın, ister aile içinde alınmış bir karar olsun, isterse devlet nizamı içinde yer almış olsun, fark etmez. Çünkü her birinin toplum hayatında bir yeri ve konumu vardır. Bu durumda yasaklanan bir fiil yasağa riayet edilerek korunması ve ona riayet edilmesi gerekir.

         Hiç şüphesiz yasaklanan bazı fiillerin işlenmesi, yapılması durumunda yapan kimsenin bu sınırı, yasağı çiğnemiş olması sebebiyle onun da diğerlerinin hizasına getirilmesi gerekir. Aksi hâlde bir şeyin yapılmasının yasaklanmasının bir anlamı kalmaz.

         İşte yasak olan bir işin yapılması veya genel olarak ifade etmemiz gerekirse yasaklar ihlâl edilir, yani çiğnenip bozulursa bunu yapanın bu yaptığı işin karşılığını görmesi gerekir. İşte böyle bir yasak işi yapan kişiye uygulanan yaptırıma ceza denir.

         Konuya geniş açıdan bakarsak şöyle izah edebiliriz: Canlı ve cansız ne varsa hepsi Allah tarafından yaratılmıştır. Fakat bunların içinde yaptıkları işlerden dolayı sorumlu tutulacak olanın yalnızca insan olduğu da bildirilmiştir. Çünkü insan yaratılışı ve yaratılıştan donanımı diğerlerinden farklıdır. Bu fark ise insana özel olarak verilen akıl ve iradeden oluşmaktadır.  

         Yani insan ne yaparsa kendi aklı ile düşünerek ve iradesi ile seçerek yapar. Fakat diğer canlılardan hayvanlarda akıl ve irade olmadığı için onlar içgüdüleriyle hareket ederler. Bundan dolayı da insan her yaptığından sorumlu ve fakat hayvan yaptıklarından sorumlu değildir.

         Meselâ bir insan bir başkasını öldürse veya başkasına ait olan bir mala zarar verecek olsa bundan dolayı bunun karşılığında bir ceza görür. Fakat bir kimsenin hayvanı bir başkasının arazisine girip ekinlerini tahrip etse bundan dolayı hayvan değil, fakat onu kontrol etmeyen sahibi bu zararın telafisi ile cezalandırılır.

         Bilindiği gibi, Allah insanı yarattıktan sonra tamamen serbest bırakmış da değildir. Onu neyi yapıp neyi yapamayacağı konusunda da bilgilendirmiştir. İşte Peygamberler bu maksatla gönderilmiş kimselerdir ve hepsi de kendilerine gönderilmiş oldukları insanlar gibidirler. Çünkü onlar da tebliğ ettikleri ve insanlardan yapmalarını istedikleri işlerden sorumludurlar. Böylece kendilerinden yapılması ve riayet edilmesi istenen şeylerin insanlara tarafından yapılabilecek işler olduğunu göstermiş olmaktadırlar.

         Allah insanlara yapmalarını emrettiği şeylerin yapılması hâlinde bundan dolayı kendilerini mükâfatlandıracağını ve yasakladığı şeylerin yapılması durumunda da kendilerini cezalandıracağını da bildirmiştir.

         Bu durumda Allah bir kulunu yapmasını istediği işi yapmadığından dolayı ve aksine yapmayı yasakladığı işi yapınca da cezalandırırsa bundan dolayı kuluna haksızlık veya zulüm yapmıştır, denmez, denemez. Çünkü bunların böyle olduğu baştan belirtilmiş ve bildirilmiştir.

         Bir devletin içinde yaşayan fertlerin devleti ile konumu da böyledir.

         (İdam cezası ile ilgili görüşümüzü bir sonraki yazıya bırakalım).

Bu yazı toplam 208 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.