Kırım Tatar Sürgünü'nün 82. yılı anıldı: 'Kırım mücadelesi susturulamaz'
Dünya Kırım Tatar Derneği, 18 Mayıs 1944 Kırım Tatar Sürgünü'nün 82. yılında yaptığı açıklamada, yaşanan acının unutulmayacağını vurgulayarak Kırım Tatar halkının hak mücadelesinin kararlılıkla sürdürüleceğini ve sürgünün uluslararası alanda 'soykırım' olarak tanınması çağrısının devam edeceğini bildirdi.
Dünya Kırım Tatar Derneği Başkanı Mustafa Sarıkamış, 18 Mayıs 1944 Kırım Tatar Sürgünü’nün 82. yıl dönümü dolayısıyla yazılı bir açıklama yayımladı. Sarıkamış, sürgünü “insanlık tarihinin en karanlık olaylarından biri” olarak nitelendirerek Kırım Tatar halkının mücadelesinin devam edeceğini vurguladı.
Açıklamasında 18 Mayıs 1944’te Sovyet güçlerinin Kırım Tatarlarının evlerine baskınlar düzenlediğini belirten Sarıkamış, ailelere çok kısa süre içinde hazırlanmalarının dayatıldığını ifade etti. Sarıkamış’ın paylaştığı bilgilere göre, 423 binden fazla kişi hayvan vagonlarıyla Sibirya ve Orta Asya’ya sürgün edildi; 22 gün süren yolculuk boyunca ağır yaşam koşulları nedeniyle büyük kayıplar yaşandı. İlk aylarda açlık, soğuk ve hastalıklar sonucu 195 bini aşkın kişinin hayatını kaybettiği, bunların önemli bir kısmının çocuk ve kadınlardan oluştuğu aktarıldı.

Sarıkamış, Kırım Tatarlarının yaşadığı trajediyi hatırlatarak, Noman Çelebicihan’ın fikirlerine atıf yaptı ve Kırım’ın bağımsızlığına yönelik inancın sürdüğünü belirtti. Son dönemde yaşanan baskı ve engellemelere rağmen mücadeleden vazgeçilmeyeceğini söyleyen Sarıkamış, “Kırım’ın sesinin kısılmasına izin vermeyeceğiz” ifadelerini kullandı.
Açıklamada, Kırım Tatar halkının yaşadığı sürgünün uluslararası düzeyde “soykırım” olarak tanınması için yürütülen hukuki ve siyasi çalışmaların devam edeceği de vurgulandı. Sarıkamış, sürgünde hayatını kaybedenleri rahmet ve minnetle andıklarını belirterek açıklamasını tamamladı.